Fiber
MICROTRENCHING AV FIBER
Hva er microtrenching?
Microtrenching er en praksis der man skal legge fiberrør i en smal grøft kuttet i vei. Denne metoden blir sett på som svært kostnadseffektiv og tidsbesparende. Ikke bare er det positivt i et økonomi og tidsperspektiv, det er også en gunstig metode i et miljøperspektiv.
Miljø
Miljøgevinsten ved microtrenching er enorm og denne praksisen gir hele 90% lavere CO2-utslipp. Utslippene blir lave, massetransport blir redusert, fremføring av fiber går raskere, behovet for å legge asfalt på nytt forsvinner grunnet minimal skade på vei.
Dette kommer av at vi sager med diamantblader som ikke gjør større skade enn bredden på bladet slik at skade/slitasje på eksisterende asfalt er minimal.
Microtrenching er en bedre løsning for lokalmiljøet da det blir mindre støy og svevestøv.
Dybde og overdekning
Vi trencher et 30 cm dypt spor i asfalt 25 mm bredt.
Søketråd og antall fiberrør blir lagt ned og sporet fylles opp med singel 2-4/4-6mm. Singelen blir deretter komprimert og vegen blir kostet og ryddet og vi legger ned bunnfuge i sporet av asfaltlim. Bunnfugen legges for å dekke singelen før vi vasker, ellers spyles den vekk.
For å vise dere hvordan microtrenching fungerer har vi laget en skisse.
Dokumentasjon blir enklere ved bruk av mikrotrenching. I bunn av grøften legges det ved søketråd slik at innmåling blir nøyaktig.
Avstander
Avstand til asfaltkant – vegskulder
Saging langs veg foregår minimum 0,5 – 1 meter fra asfaltkant -vegskulder
Dette for å sikre stabilitet i tillegg til liming av fuge.
Det er foretrukket å trenche langs hjulspor fordi det er der massene er best komprimert under asfalten.
Avstand til stabilisert kant – mur - kantstein
Her kan det trenches nærmere 0,3 – 0,5 meter langs veg da asfaltkanten er låst/stabil.
Vasking og tørking
Vasking utføres med høytrykksspyler og vi spyler sporet godt og det er essensielt at man blir kvitt uønsket veistøv og asfaltrester på de loddrette sidene av asfalten i sporet før man fortsetter prosessen ved å tørke sporet. Dette utføres ved at det blir blåst tørt av en vifte der luften er oppvarmet av gass (jetblaster).
Fuging
Vi bruker bitumenbasert fugemasse. Denne sikrer selv
ved bevegelse i underlaget tett toppfuge.
Fugingen foregår ved at sporet i grøften blir fylt helt til massen er plant med asfalten. Den siste delen av fugen heter toppfuge, og når denne er helt plan med asfalten er arbeidet ferdig.